اعلامیه حقوق بشر اسلامی، در معنوی شدن حقوق بشر موثر بود
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر 'عبدالمجید میردامادی' كه یكشنبه شب در نشست' ظرفیت ها و انتظارات از رویكرد اسلامی به حقوق بشر برای رعایت حقوق انسان ها در سه سطح ملی، كشورهای اسلامی و جهانی' سخن می گفت، افزود: اعلامیه حقوق بشر اسلامی باعث شد تا ملت ها بتوانند حقوق خود را بر اساس فرهنگ و نیازهای خود به دست آورند.

وی به بیانیه كلیسای روسیه در سال 2008 و كلیسای كاتولیك در سال های بعد اشاره كرد و ادامه داد: این بیانیه ها نشان می دهد هژمونی ایجاد شده از سوی قدرت های سلطه گر پایان یافته و قدرتی دیگر در برابر آن ها شكل گرفته است.

این استاد دانشگاه، حقوق بشر را محصول دنیای مدرن دانست و توضیح داد كه در تصویب این حقوق دین و معارف دینی مورد هجمه قرار گرفت و قدرت مدرنیته اجازه نمی داد كه كسی از دین و معارف آن دفاع كند.

** سیره ائمه بهترین الگوی كرامت انسانی است

دكتر 'محمد روشن' استاد دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این نشست بود كه در موضوع حقوق بشر اسلامی و تفاوت های آن با منشور حقوق بشر، سخن گفت.

وی با استناد به آیه های متعدد از قرآن كریم و وجود وحدت نوع و هویت در میان همه انسان ها، افزود: انبیا بزرگترین منادیان حقوق بشر بوده اند.

این استاد دانشگاه، با اشاره به اصل برابری و مساوات، گفت: فرعون برابری را قبول نداشت و این ویژگی منحصر فرعون نیست و هركه برابری را نپذیرد، فرعون است و در شریعت مصونیت ندارد.

وی ماده 14 اعلامیه حقوق بشر اسلامی را یكی از برتری های این حقوق دانست.

روشن، تصویت اعلامیه حقوق بشر اسلامی را گام بزرگی دانست اما پای بندی و اجرای تعهدات آن را مهم تر خواند.

وی با تاكید بر این كه با مصلحت ها، حق را به مسلخ نبریم، اضافه كرد: مصلحت ها باید به خوبی شناخته و احصا شود.

پژوهشگر حقوق بشر اسلامی در پایان سخنان خود، تشكیل گروهی برای حمایت از حقوق مسلمانان در زمانی كه اتفاقات نامناسبی در كشورها علیه آن ها رخ می دهد را پیشنهاد داد و تاكید كرد: این گروه نباید تحت تاثیر حاكمان باشد و لازم است پیش از وقوع رخداد یا در زمان آن وارد عمل شوند.

**حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر انسانی است

دكتر 'سید محمد هاشمی'، استاد دانشگاه نیز در این جلسه به اصول برابری، مسئولیت و هم زیستی در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و انسانی اشاره كرد و گفت: شعار هر دو اعلامیه یكی است و نباید تصور كرد این دو از یكدیگر جدا هستند.

وی توسعه نیافتگی سیاسی، اقتدارگرایی متداول در جهان سوم و برداشت سنتی از دین را از موانع توسعه حقوق بشر اسلامی دانست و اظهار كرد: فعالان این حوزه باید در سه سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تلاش كنند تا به جای قهرمان پروری، انسانیت جایگزین شود.

این فعال حقوق بشر، نتیجه این تلاش ها را ایجاد اعتماد به نفس در بین مردم دانست و توضیح داد: در این صورت اگر مردم با هم هستند احساس برابری دارند و اگر عده ای در مقابل عده ای دیگر هستند با یكدیگر مدارا خواهند كرد.

وی تاكید كرد: اگر این تلاش ها صورت گیرد، انسان كرامت از دست رفته خود را باز خواهد یافت.

در ادامه جلسه فعالان حقوق بشر در موضوعات 'حقوق پناهندگان و اقدامات جمهوری اسلامی به عنوان دومین كشور پذیرنده پناهندگان جمعی'، ' حقوق اقلیت ها'، ' حقوق معلولان'، 'حقوق زنان و كودكان' و 'حقوق سالمندان' نقطه نظرات خویش را بیان كردند.

این نشست به مناسب سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سازمان كنفرانس اسلامی (در سال 69) از سوی كمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.

اجتمام*1429 ** 1569





:: برچسب‌ها: خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: